Sve što ste hteli da znate o jedrenju, iznajmljivanju jedrilica, katamarana… a niste imali koga da pitate.
Doneli ste odluku da odmor provedete na jedrenju, šta dalje?
Ovde ćete naći odgovore na neka od najčešćih pitanja. (Uvod u Yacht Charter)
Kako odabrati jedrilicu, katamaran..?
Jedrilice i katamarani koji su u čarter ponudi najčešće su dužine od 10m do 17m (to jest od 30 Ft – 56 Ft), sa dve do pet-šest kabina, kuhinjom, kupatilom i svim neophodnim komforom. Imaju ugrađen dizel motor koji se koristi za uplovljavanje i isplovljavanje, kao i vožnju kada nema vetra. Potrošnja je veoma mala tako da gorivo ne predstavlja veliki trošak.
Postoje nekoliko tipova jedrilice, ali su sve tako koncipirane da mogu da zadovolje potrebe kako za vrhunskim jedrenjem tako i za udobnim krstarenjem. Za one koji žele široki salon i dodatni komfor, a da i dalje plove na vetar, rešenje je katamaran. Prednost katamarana je što zbog manjeg gaza može da priđe bliže obali, plaži, ali zato mu treba duplo šire mesto za pristajanje na rivi ili u marini.
Optimalan broj osoba zavisi od afiniteta. Da bi upravljali jedrilicom dovoljno je dvoje ljudi, a za pun kapacitet broda pomnožite broj kabina sa dva.
Na brodu provodite 24 sata dnevno, to je vaš apartman i vaša plaža i vaše prevozno sredstvo, zato brod treba da zadovolji nekoliko kriterijuma. Najvažniji je sigurnost plovidbe, a zatim komfor.
Da bi ste se osećali sigurno i uživali na brodu treba obratiti pažnju na godinu proizvodnje i specifikaciju opreme. Nije preporučljivo iznajmljivati starije i neproverene brodove. Ali ako vas budžet ograničava ili naprosto volite starije brodove, preporučujemo dodatni oprez.
Posebno treba biti oprezan ako sami pretražujete internet u potrazi za najjeftinijom ponudom. Obavezno potražite informaciju ko stoji iza sajta, da li je to registrovana charter agencija ili neki portal (sajt) koji prikuplja razne baze podataka sa neažurnim i neproverenim podacima. Često mogu tu da se pojave fantomske firme ili razni slatkorečivi likovi sa krš brodovima.
Koliko košta jedrenje?
Prilikom kalkulacije troškova treba razlikovati osnovne i dodatne troškovi.
Osnovni (obavezni) troškovi su:
Najam broda
Cena najma zavisi od veličine broda, godine proizvodnje, nivoa opreme i termina. Cena se odnosi na najam broda u trajanju od 7 dana (od subote 15:00 do subote 09:00). Raspon cena je veliki. U svakom slučaju bez obzira na veličinu vašeg budžeta uvek će se naći odgovarajući brod samo treba znati odabrati najbolju ponudu (ovde ćemo vam dati nekoliko korisnih saveta).
Servisne usluge
Ove usluge uključuju završno čišćenje jedrilice, peškire i posteljinu, plin, Transit log (administracija u kapetaniji), itd. Kod nas je odomaćen izraz „čišćenje broda“ koji objedinjuje sve ovo. U zavisnosti od veličine broda iznosi od 60 do 250 eura. Ponekad u ovu cenu ulazi i vanbrodski motor za gumeni čamac (dingi), a nekad ne jer nije obavezan. Obično je doplata za motor oko 80eur.
Dodatni troškovi su:
Pristanišne takse, vez u marinama i pristanima (osim matične marine koja se ne plaća), gorivo (uvek vraćate sa punim rezervoarom kako ste i preuzeli), skiper (ako je angažovan), parking u matičnoj marini ako ste došli kolima.
U kalkulaciji vodite računa o tome da se cena obračunava po brodu i da se deli sa brojem osoba, kao i to da pristanišne takse za vezove ne plaćate ukoliko ste usidreni van marina.
Troškovi vezova razlikuju se od države do regiona. Hrvatska ima dobro organizovanu mrežu marina, dok u Grčkoj preovladava vezivanje u mestima na gradskoj rivi.
Koliki su dodatni troškovi?
Ovi troškovi nisu obavezni i zavise od vaših potreba i afiniteta.
Skipper, hostesa
Dnevnica skippera je 150-180 eura, a hostese 100-120 eura u zavisnosti od regiona gde se jedri, plus troškovi hrane (uobičajeno je da se hrane sa vama).
Pristanišna taksa, marine
U Grčkoj je dominantan način vezivanja na gradskoj rivi, jer je broj marina jako mali. Zato su i troškovi vezova znatno manji i plaća se od 5 – 20 eur u zavisnosti da li ste pored mesta dobili i priključak za vodu i struju.
U Hrvatskoj, Italiji, Francuskoj… postoji razvijena mreža marina, a cena za noć zavisi od dužine broda, dela sezone. Obično je oko 50-200 eura što uključuje vodu i struju. Poneke marine su jako luksuzne i pored prodavnica, butika, restorana imaju i bazen, igrališta…
Gorivo za jedrilicu, katamaran
Jedrilice i katamarani koriste dizel gorivo. Potrošnja je oko 4 lit goriva na sat. Tako da ako svih sedam dana plovite isključivo na motor možete potrošiti oko 200EUR.
Parking za automobil
Na obezbedjenom parkingu u marinama cena je oko 10 eura dan. U Grčkoj se parkiranje uglavnom ne naplaćuje.
Sigurnosni depozit
Depozit nije trošak jer se vraća u celosti. Ovo je obavezna stavka, ostavlja se prilikom preuzimanja broda, u kešu ili rezervacijom sredstava na kreditnoj kartici. Obratite pažnju da se debitne kartice ne primaju. Nakon odjave se vraća u punom iznosu ukoliko nije došlo do oštećenja broda ili opreme uzrokovanog nepažnjom posade. Iznos zavisi od vrednosti samog broda i njegovog osiguranja, i može da bude u rasponu od 1000 – 5000EUR. Ostavlja ga posada bez obzira da li je angažovan skiper ili ne.
Primer kalkulacije
Primer kalkulacije za brod novije proizvodnje za 6 osoba sa 3 kabine i 2 kupatila, u julskom terminu.
Osnovi troškovi
- Cena najma: 2.500 e
- Obavezno čišćenje: 100 e
Dodatni troškovi
- Gorivo za jedrilicu: 50 e
- Vezovi: 50 e
Kada se ukupni iznos podeli na 6 osoba, što predstavlja optimalan kapacitet za ovu veličinu broda, ukupni troškovi po osobi iznose oko 450 evra.
Ukoliko niste sigurni u svoje jedriličarsko umeće ili nemate odgovarajuću plovidbenu dozvolu, angažman skipera će ovaj iznos povećati na oko 625 evra.
Kada početi sa planiranjem jedrenja – Popusti , First i Last Minute ponuda
Ako možete da planirate vaš odmor ranije, recimo u novembru, decembru, imaćete najveći izbor i značajne popuste. Na taj način ćete obezbediti brod po vašoj želji koji će najviše odgovarati vašim potrebama po najpovoljnijoj ceni.
Uobičajeni popusti mogu biti oko 15% (5% – 10% za rani buking do 31.01., 5% za vernost ako iznajmljujete brod od iste agencije, 5% za dve i više nedelja). U Grčkoj popusti mogu ići i do 20%.
Last Minute ponuda može biti 20% na Jadranu, a u Grčkoj i do 25% . Ali u tom slučaju ograničen je izbor brodova i morate se zadovoljiti sa onim što je preostalo.
Ko upravlja jedrilicom?
Možete angažovati skipera ili upravljati sami. Za samostalno upravljanje jedrilicom potrebno je da pored dozvole koju izdaje nadležno ministarstvo, imate i neophodno iskustvo. Ono se stiče pohađanjem nekog kursa ili praksom koju steknete na prethodnim jedrenjima sa skiperom. Ukoliko želite da samostalno upravljate jedrilicom, najkraći put je kombinacija kursa i jedrenja u grupi – flotila.
Ukoliko nemate ambicija da samostalno upravljate jedrilicom i želite samo da uživate, a da se neko drugi brine o plovidbi, možete iznajmiti jedrilicu sa skiperom. Kao što smo naveli dnevnice skipera su oko 150eur plus hrana.
Takođe ako u vašem društvu nema dovoljno zainteresovanih da bi ste formirali posadu, postoji mogućnost iznajmljivanja kabine. U tom slučaju bićete na brodu sa nepoznatim ljudima, ali se pokazalo da se na takvim putovanjima ljudi uglavnom jako dobro provedu i nastave druženje.
Kakva dozvola je neophodna da bi iznajmili brod?
Kao i u slučaju dozvola za vožnju automobila, jedina relevantna dozvola je ona koju izdaje nadležno ministarstvo (u našem slučaju to je Kapetanija). Ona glasi „Međunarodna dozvola za upravljača plovilom za rekreaciju“ a za plovidbu na moru odnosi se na plovila dužine do 12m i 15BT.
Kako se ovde radi o plovidbi na moru, najčešće na jedrilicama i katamaranima, sa ovom dozvolom ste u “sivoj zoni”, to znači da će je većina čarter kompanija u Grčkoj, kao i pojedine u Hrvatskoj, najverovatnije prihvatiti, ali obavezno pre iznajmljivanja plovila, potrebno je da to proverite sa agencijom.
Neke države imaju i dodatne zahteve, recimo za Hrvatsku je potrebno posedovati i VHF sertifikat, a koje su dozvole priznaju u Hrvatskoj možete videti na spisku priznatih dozvola Hrvatskog ministarstva pomorstva,
Jedini izuzetak koji je priznat u celom svetu je sertifikat RYA (Royal Yachting Association) i tretira se kao plovidbena dozvola. Takođe ima još izuzetaka, ali oni zavise od dobre volje onog ko vam izdaje brod i njegove spremnosti da rizikuje da mu osiguranje ne pokrije štetu ako kojim slučajem oštetite brod, a pritom ne posedujete validnu dozvolu.
Kako do plovidbene dozvole?
Pod uslovom da imate neophodno znanje i iskustvo za samostalno upravljanje plovilom, a nemate dozvolu, evo nekoliko smernica koja vam mogu biti od koristi.
Danas ćete na internetu pronaći dosta ponuda za razne škole i kurseve jedrenja, uz obećanje dobijanja “dozvole”. Ne nasedajte. Jedriličarski klub ili škola, mogu da vam izdaju diplomu ili sertifikat o završenoj obuci, ali to nije “dozvola” već samo potvrda da ste prošli obuku kod njih (izuzetak je RYA – Royal Yachting Association). To znači da bez obzira na to, morate polagati za dozvolu i to kod nadležnog ministarstva, s tim što bi to trebalo biti u državi koja ima more. Za nas iz Srbije, najpraktičnije je to uraditi u Crnoj Gori ili Hrvatskoj.
Dobra vest je da je polaganje za dozvolu uglavnom formalnost za onog ko poseduje neophodno znanje i iskustvo, a oni koji to nemaju preporuka je da iznajme skipera i uživaju, a ambiciozniji mogu uz njega polako da stiču iskustvo. U svakom slučaju ako želite dodatne informacije i savete možete nas direktno kontaktirati na office@ultimanautica.rs vrlo rado ćemo saslušati vaše potrebe i predložiti vam najoptimalniji put.
Kako odabrati posadu?
Bilo da se odlučite da budete sa prijateljima ili porodicom, važno je da imate slične afinitete kako bi svi podjednako uživali. Ako želite izazov, talase koji zalivaju pramac i nagnut brod, to sigurno nećete raditi u društvu dece… Ako pak želite da krstarite po laganom vetru, obilazite skrovitie uvale, kupate se, pecate… to je pravi ambijent za porodicu ili prijatelje kojima povišeni adrenalin nije imperativ.
Koji termin odabrati?
Jun, juli i avgust su idealni za porodično jedrenje, društvo koje voli kupanje i sunčanje…
April, Maj kao i Septembar, Oktobar… za one kojima je jedrenje strast. Manje su vrućine, ali i gužve.
Što se tiče Egejskog mora, u julu i avgustu duvaju vetrovi Maltemi, tako da neiskusne posade moraju obratiti pažnju, ili da odaberu drugi termin.
Gde na jedrenje?
Najpopularniji regioni (akvatorijumi) u Grčkoj su Jonsko more (Lefkada i Krf), Egejsko more (Atina i Saronska ostrva), Sporadi (Volos, Skijatos) , Kikladi (Paros, Mikonos, Santorini) , Dodekanezi (Rodos, Kos).
Na jadranu su to srednja Dalmacija sa polaznim bazama oko Splita, južni jadran iz Dubrovnika , Kvarner i Istra sa bazama na Krku i oko Pule.
Generalno, za Grčku važi da je nešto povoljnija vanpansionska potrošnja, troškovi vezova su manji jer uglavnom nema marina pa se vezujete na gradskim rivama, sezona traje duže i toplije je. Međutim, zbog drugačijih vetrova , većih razdaljina i načina vezivanja i sidrenja, zahteva malo više iskustva od posade.
Kako do matičnih luka (polaznih baza)?
Do Grčkih baza najviše ljudi ide automobilom. Mreža auto puteva je razvijena tako da se iz Beograda do Lefkade stiže za 10h, Atine 11h, Volosa 8h… Ukoliko se odlučite da brod preuzmete na ostrvima, postoje redovne trajektne linije. Avion do Atine je oko 150EUR, što je najkomfornije rešenje ako se isplovljava iz Atine.
Što se tiče Hrvatske, iz Beograda do Splita i Trogira, ima oko 800km, kvalitetnog auto puta i stiže se za oko 7 sati. Troškovi za benzin i putarinu u jednom pravcu su oko 100evra.
Do Dubrovnika ima oko 520km i stiže se za oko 7 sati. Od nedavno postoji i direktna avionska linija iz Beograda.
Avionom je moguće ići do Tivta, a do marine u Dubrovniku je obezbedjen transfer kombijem i plaća se 180evra, uz maksimalni broj osoba 8.
Takođe možete koristiti autobuski prevoz (Lasta ima redovnu liniju do Splita i cena karte je oko 75evra, kao i kombi-mini bus prevoz od vrata do vrata). Nama najbliže polazne baze na Jadranu su u Istri, Pomer, Pula.. možete stići za 5 sati auto putem.
Šta je korisno znati?
U okviru standardne ponude, sve jedrilice imaju radio-CD plejere, u većini marina imate bežični pristup internetu, a sve češći je WiFi na brodovima. Sve male potrošače punite i koristite dok ste na vezu u marinama i priključeni na struju (fen, električni brijači…), baterije na punjenje (za foto i video opremu, mobilne i sl.). Ukoliko vam je neophodno da napunite neki od manjih potrošača na pučini, postoje inverteri koje su često na spisku opreme na jedrilici. Šporeti rade na gas, a frižideri održavaju temperaturu hrane i pića veoma dugo. Svaka jedrilica ima svoj paket za prvu pomoć i osnovni set alata. VHF radio stanice su vam na raspolaganju za komunikaciju i eventualni poziv za pomoć. Svakodnevno dobijate izveštaje vremenske prognoze tako da imate informaciju o kretanju vetra.
Šta poneti na jedrenje?
Sve jedrilice imaju kompletno opremljene kuhinje, posteljinu i peškire. Vaša putna torba treba da sadrži udobnu odeću i obuću (koja nema tamne djonove), nepromočivu jaknu, kapu ili kačket, kupaći kostim, sredstva za ličnu higijenu, za zaštitu od sunca i vetra. Ukoliko želite da aktivno učestvujete u vožnji jedrilice nije na odmet poneti i odgovarajuće rukavice kojima ćete zaštiti ruke od konopa. Ako jedrite na proleće ili jesen, spakujte obavezno topliju nepromočivu jaknu i pantalone.